JÓ
GYAKORLATOK, ADAPTÁLHATÓ SZAKMAI PROGRAMOK/ HUMÁN-ERŐFORRÁS:
·
TÜCSÖKZENE – nyílt
óra, műhelyfoglalkozás
téma: zenei tehetségfejlesztés óvodáskorú
gyermekek részére, elsősorban vonós hangszerek bevonásával
Felelős: Kecskés Anett
·
CIFRA PALOTA
ZENEÓVODA ÉS ZENEBÖLCSŐDE – nyílt óra,
műhelyfoglalkozás
téma: Zeneovis foglalkozás 4-6 éves gyermekeknek
festéssel, otthon is elkészíthető játékokkal Felelős: Kecskés Anett
·
ZENÉLJÜNK EGYÜTT!
– bemutató, műhelymunka
téma: saját (CD-alapra épülő) kottaanyag
bemutatása rézfúvós növendékek bevonásával
Felelős: Hahner Róbert
·
FÚJJAD, FÚJJAD MUZSIKÁSOM! – fafúvós műhelymunka, hangverseny
téma: ismerkedés a modern
fafúvósjáték technikájával, a hangszerek történetével
Felelős: Horváth Ildikó
·
MODERN ÉNEKTECHNIKÁK ÉS MŰFAJOK – műhelymunka, hangverseny
téma: Új irányzatok a
magánének tanításban, a technikai és műfaji lehetőségek bővítése
Felelős: Filákovityné Verőci
Alexandra
·
SCHNEIDER LAJOS
NYOMÁBAN -– nyílt óra, műhelyfoglalkozás, bemutató
téma:
Schneider Lajos által gyűjtött
népdalkincs megismertetése, népi
hangszerek (citera, tambura) és néptánc bevonásával.
Felelős: Horváthy Lenke
·
HÁTRÁNYOS HELYZETŰ GYERMEKEK FEJLESZTÉSE DRÁMAJÁTÉKKAL – nyílt óra,
műhelyfoglalkozás
téma: Gyakorlatok, módszerek
bemutatása, drámajáték-óra hátrányos helyzetű gyermekek bevonásával
Felelős: Szántó Márta
·
KREATIVITÁSFEJLESZTÉS DRAMATIKUS ESZKÖZÖKKEL - nyílt óra, műhelyfoglalkozás
téma: Gyakorlatok, módszerek
bemutatása, drámajáték-óra a kreativitásfejlesztés jegyében
Felelős: Szántó Márta
·
KÉZMŰVES- ÉS KÉPZŐMŰVÉSZETI JÁTSZÓHÁZ, KIÁLLÍTÁS – műhelymunka, kiállítás
téma: tematikus kézműves- és
képzőművészeti játszóház évente két alkalommal, különböző technikák elsajátításával
Felelős: Magyarné Manga
Anett
téma: új módszerek,
tananyagok megismerése a megye szolfézstanárainak részvételével
Felelős: Vidáné Kresz Beáta
·
TEHETSÉGPONT –
tájékoztató, prezentáció, műhelyfoglalkozás
téma: tehetséggondozás, tehetségpont
regisztráció, akkreditáció, tehetségpont-hálózat, tehetségprogram,
tehetségtanács, tehetségazonosítás
Felelős: Vidáné Kresz Beáta
·
RAJZPÁLYÁZAT MEGHIRDETÉSE, LEBONYOLÍTÁSA – pályázat meghirdetése, értékelő
munka, díjazás
téma: térségi tematikus
rajzpályázat meghirdetése, lebonyolítása
Felelős: Magyarné Manga
Anett
·
TERÜLETI
SZÍNJÁTSZÓ FESZTIVÁL – előadások, szakmai megbeszélés, értékelés
téma: három megye (Baranya, Somogy, Tolna)
általános iskolás színjátszó csoportjainak seregszemléje, mintegy 200 tanuló
részvételével (évente májusban kerül megrendezésre)
Felelős: Köveskuti Péter
·
MEGYEI KLARINÉT-
ÉS SZAXOFONTALÁLKOZÓ – hangversenyek, szakmai megbeszélés, értékelés
téma: Baranya megye klarinétos és
szaxofonos növendékeinek seregszemléje (3 évente kerül megrendezésre)
Felelős: Szemző Erika
·
GÁSZ MIHÁLY EMLÉKVERSENY - hangversenyek,
szakmai megbeszélés, értékelés
téma: Baranya megye
harmonika szakos növendékeinek seregszemléje (2 évente kerül megrendezésre)
Felelős: Kéméndi Tamás
·
NEMZETISÉGI HARMONIKATÁBOR – műhelymunka, hangversenyek, kirándulások
téma: Hagyományőrző tábor a
megye harmonikás növendékeinek és tanárainak részvételével, vendégelőadó
meghívásával. (Évente június végén kerül megrendezésre)
Felelős: Kéméndi Tamás
·
TEHETSÉGNAP –
szakmai előadások, bemutatók, műhelymunka
téma: Tehetséggondozás, tehetségprogram
működtetése a művészeti iskolában
Felelős: Vidáné Kresz Beáta
·
SCHNEIDER MŰVÉSZETI HÉT – előadások, nyílt órák, bemutatók, szakmai
programok
téma: Az évente
megrendezésre kerülő egyhetes programsorozat széles spektrumát mutatja be a
művészeti iskolában folyó munkának és hatásának
Felelős: Köveskuti Péter
SCHNEIDER LAJOS
ALAPFOKÚ MŰVÉSZETI ISKOLA AZ OKTATÁSI HIVATAL BÁZISINTÉZMÉNYE
A megosztani kívánt
nevelési-oktatási módszertani modell, innováció(k), az alkalmazott jó
gyakorlatok széleskörű bemutatása
·
Komplex
tehetségprogram: A Schneider Lajos Alapfokú Művészeti
Iskola profiljából adódóan a tehetséggondozás szinte alaptevékenység, s
persze sok-sok éve része a tanítási folyamatnak. A tehetségpont-hálózatba való
bekapcsolódás több területen segíti ezt a munkát, egyrészt segít minket abban,
hogy házon belül egy egységes rendszerbe, programba foglaljuk ezt a
tevékenységet, jobban, tervszerűbben előkészítsük, dokumentáljuk,
rendszerezzük munkánkat, másrészt megnyitja a lehetőséget más
tehetséggondozó műhelyek, szakemberek, „jó gyakorlatok” megismerésének irányába.
A 2013-as év elején kidolgoztuk az iskola komplex tehetséggondozó programját:
„A mondókáktól a világot jelentő deszkákig” címmel, mely három alprogramot
tartalmaz. ,
·
„Tücsökzene”
elnevezést
kapta az egyik alprogram, lényege zenei tehetségfejlesztés óvodáskorú
gyermekek részére, elsősorban vonós hangszerek bevonásával, tulajdonképpen
egyfajta hidat képezve a zeneóvoda és a művészeti iskola között. Fontos szerepe
van az utánpótlás nevelés szempontjából, másrészt alkalmas vizsgálati terület
lehet az óvodáskorú tehetséggondozás egyelőre még kiaknázatlan témájának
szempontjából.
·
A
„művészpalánták” címet viseli az iskola tehetséggondozó
programjának másik alprogramja, lényege pedig a kiemelten tehetséges tanulók
művészeti pályára, versenyekre való felkészítése. Az iskola eredményeinek
bemutatásánál nyomon lehet követni ennek a tevékenységnek az eredményességét,
hiszen számos versenyen szerepeltek diákjaink eredményesen, ill. több volt
tanulónk tanul művészeti középiskolákban és művészeti felsőoktatási
intézményekben. 2015-ben pl. egy nyertes MATEHETSZ pályázat segítségével
sikerült megvalósítanunk egy versenyfelkészítő programot zongoristáink számára.
·
A
„testvérmúzsák” a harmadik tehetségprogram. Nagyon fontosnak tarjuk, hogy mivel
iskolánkban négy művészeti ágon belül folyik az oktatás, minél több olyan
programot szervezzünk, melyben mód nyílik a különböző művészeti ágak közötti
kapcsolódási pontok megismerésére, ill. összművészeti programok létrehozására.
Évente több ilyen műsort is szervezünk, 2016-ban például a Nemzeti
Tehetségprogram (NTP – MOI – 15)
pályázatán egy ilyen programmal nyertünk
1 000 000 Ft-ot, „Keresem a szót, keresem a hangot” címmel. Ezekben
a műsorokban sokszor 70-80 gyerek és szinte az összes pedagógus is szerepel.
·
„Schneider
Lajos nyomában”: Mohács és környéke igen gazdag népi
hagyományokban. A program célja, hogy
közelebb hozza egymáshoz a népi kultúra különböző ágait, felélessze a
zene-ének-tánc egységének egykori komplex
megközelítését. Népszerűsítse a fiatalok körében a Schneider Lajos által
gyűjtött népdalkincset, s színesítse a népi hangszerek eddigi kínálatát a
citera hangszer megismertetésével. Erre a hagyományőrző programra 850 000
Ft-ot nyertünk a 2016-os NTP-MKÖ pályázaton.
·
Hagyományőrzés
harmonikával: Iskolánk harmonikatanárai nagy hangsúlyt
fektetnek egykori tanáruk, Gász Mihály örökségének továbbvitelére. Már két
alkalommal rendezték meg a Gász Mihály emlékversenyt és műsort, ahol az egykori
tanítványok közül is sokan felléptek. Nyár elején pedig a baranyai harmonikás
gyerekeknek rendeznek tábort a Mohácsi Német Önkormányzattal összefogva, idén
már ötödször.
·
Területi
Színjátszó Fesztivál: Idén már 15. alkalommal kerül
megrendezésre a Területi Színjátszó Találkozó intézményünkben. Sajnos ez
alkalommal a főszervező, Szabó Zoltánné már nem lehet közöttünk, de emlékének
szentelve szeretnénk idén is megrendezni ezt az egész napos művészeti
fesztivált. Az évente 14-16 színjátszó csoport részvételével megrendezett találkozón,
az utóbbi másfél évtizedben rendszeresen három megye (Baranya, Somogy, Tolna)
általános iskolái képviseltették magukat mintegy 200 tanulóval. A fesztiválon
rangos szakmai zsűri előtt mérettettek meg intézményünk drámatagozatos
csoportjai is, rendszeresen szerezve kiváló minősítéseket.
·
Anyanyelvápolás:
A
drámacsoportok tanórai és tanórán kívül megvalósuló igen eredményes
beszédművelő tevékenysége. A tanítványok rendszeresen vesznek részt a városi,
területi és megyei vers- és prózamondó, ill. Kazinczy szép kiejtési
versenyeken. Az iskola csoportjai nyolcszor nyerték el a Kazinczy-jutalmat, ill. a Péchy
Blanka-díjat és számos alkalommal részesültek nyilvános dicséretben a különféle
rádiós nyelvművelő műsorok kapcsán.
·
Rézfúvós
és fafúvós műhely: Fúvós tanítványaink többféle tehetséggondozó
műhely munkájában is részt vehetnek. A fúvószenekar és a kisebb
kamaraegyüttesek sok szereplési lehetőséget kapnak mind a városi, mind a térségi
rendezvényeken. Kollégánk, saját szerkesztésű
„Zenéljünk együtt” (CD-alapra épülő) kottaanyagot dolgozott ki, amit a 2015-ös
tehetségnapon „Így érdekesebb a gyakorlás!” – címmel be is mutatott.
Fuvolistáink tanórán kívüli foglalkozásokon ismerkedtek a modern fuvolajáték
technikájával, ill. a hangszer történetével. Intézményünkben kerül
megrendezésre három évenként a Megyei Klarinét és Szaxofon találkozó.
·
„Egy
húron pendülünk”: 2015 novemberében került sor a Magyar
Művészeti Akadémia által kiírt pályázat nyertes programjának megvalósítására
Kaposváron, mely a Schneider Lajos Alapfokú Művészeti Iskola Csellózenekarának
és Ütőegyüttesének és a kaposvári Liszt Ferenc Zeneiskola csellista
növendékeinek részvételével zajlott. Már hónapokkal előtte elkezdődtek a próbák
külön-külön, majd Kaposváron a közös próbákkal és egy szép koncerttel zárult a
program. Régóta törekszik arra a mohácsi művészeti iskola, hogy kapcsolatot
építsen ki más intézményekkel, hogy közös programok megvalósításával is
biztosítsa növendékei számára a tapasztalatszerzést, fejlődést, új ismeretszerzést
és élményeket. Jó lenne, ha ennek a programnak lenne majd folytatása Mohácson.
Csellótanárunk az elmúlt nyáron növendékeinek zenei tábort is szervezett
Harkányban.
·
Magánének-műhely:
Magánének-tanárunk és növendékei főszerepet vállalnak a Testvérmúzsák
tehetségprogram minden projektjében, (pl.
A zenélő filmkockák, a Törj ki a csendből, a Keresem a szót, keresem a
hangot…). Tevékenységük kiterjed a könnyűzenei irányzatokra, a musicalre is. A
tanszakon elindult egy tehetséggondozó program, melynek keretében lehetőségük
van kisebb gyerekeknek is megismerkedni az éneklés élményével. Tavaly egy
pályázati projekt során vendégelőadó segítségével próbálhatták ki a növendékek
és az érdeklődők a modern énektechnikákat, idén közös programot szerveznek az
Eck Imre AMI magánének tanszakával.
·
Kézműves
játszóház: Kézműves tanárunk és diákjaink
részvételével évente két alkalommal játszóházat szervezünk iskolánkban, mindig
egy-egy téma vagy technika köré szervezve a tevékenységet. Ez a program igen
nagy népszerűségnek örvend az általános iskolás korú gyermekek körében.
·
Schneider
Művészeti Hét: Egyhetes programsorozat, melyben az
iskola mind a négy tagozata bemutatkozik. Szakmai nap, előadások, nyílt órák,
bemutatók, kiállítás, játszóház, összművészeti előadás mind részei a
programnak. Jó példa az iskolán belüli együttműködés, a művészeti ágak közötti
kapcsolatok hangsúlyozására.